Uusi vuosi, uusi Veikkaus

RAY, Fintoto ja Veikkaus ovat nyt yhtä. Uuden Veikkauksen pelaajien ansiosta yhteiseen hyvään kertyy vuosittain yli miljardi euroa.

Lue lisää ➞

Kysymyksiä ja vastauksia verkkoasioinnista

Olemme koonneet sinulle jo etukäteen vastauksia yleisimmin kysyttyihin kysymyksiin. Ongelmatilanteessa tutustu ensin näihin.

Lomakkeiden täyttäminen verkkoasioinnissa

Voiko hakemuksen täyttää useammassa osassa vai tuleeko se täyttää kerralla valmiiksi?
V: Hakemuksen voi täyttää verkkoasioinnissa vaiheittain välitallennuksia tehden. Muista tallentaa täyttämääsi lomaketta säännöllisesti ja aina kun keskeytät verkkoasioinnin käytön pidemmäksi aikaa. Hakemuksen voit lähettää RAY:lle vasta sitten, kun se on täytetty valmiiksi. Huomioithan, että lähetyksen voi tehdä vain järjestön pääkäyttäjä, jolla on nimenkirjoitusoikeus (tai RAY:lle toimitettu valtakirja nimenkirjoitusoikeudelliselta järjestön edustajalta).

Voiko hakemusta täyttää useampi käyttäjä samanaikaisesti?
V: Yhtä hakemusta tai raporttia voi täyttää vain yksi henkilö kerrallaan, jotta täytetyt tiedot myös tallentuvat järjestelmään. Huomioithan, että kaikki verkkoasioinnissa olevat järjestösi hakemukset ja raportit ovat kaikkien järjestösi verkkoasioinnin käyttäjien (perus- ja pääkäyttäjien) nähtävillä. Muutoksia lomakkeisiin voi tehdä kuka tahansa käyttäjistä. Lomakkeiden täyttövastuut kannattaakin sopia/jakaa etukäteen, jottei täyttövaiheessa tule yllätyksiä. Poikkeuksena tästä on hakulomakkeiden talousarvio-osion palkkatiedot, jotka näkyvät järjestössä vain nimenkirjoitusoikeudellisille pääkäyttäjille.

Voiko liitteitä lähettää verkkoasioinnin kautta?
V: Hakemuksen mukana toimitettavat liitteet on määritelty verkkoasioinnin hakemuslomakkeella. Tarvittaessa RAY:n avustusvalmistelijat voivat pyytää myös lisäselvityksiä tai liitteitä täydentämään hakemuksella annettuja tietoja.

Sallitut liitetiedostomuodot ovat: ".docx", ".doc", ".odt", ".text", ".txt", ".rtf", ".ppt", ".pptx", ".pps", ".ppsx", ".odp", ".xls", ".xlsx", ".ods", ".pdf" ja ".pdfa"

Huomioithan, että et voi muuttaa tai poistaa liittämiäsi liitteitä tietojen tallentamisen jälkeen.

Tarvitseeko verkkoasioinnissa enää allekirjoituksia?
V: Kun hakemus tai raportti lähetetään RAY:lle verkkoasioinnin kautta, ei allekirjoituksia tarvita. Hakemuksen tai raportin voi lähettää vain järjestön pääkäyttäjä, jolla on nimenkirjoitusoikeus. Allekirjoituksen korvaa sähköinen tunnistautuminen, joka tehdään palveluun rekisteröidyttäessä henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla.

Mitä hakemukselle tapahtuu lähetyksen jälkeen?
V: Hakemus tallentuu verkkoasioinnin ”Tehtävähistoria”-osioon. Lähetetyn hakemuksen voi myös tulostaa ja tallentaa pdf-muotoisena. Lähetettyä lomaketta ei voi enää jälkikäteen muokata.

Kuinka pitkään hakemukset säilyvät verkkoasioinnissa?
V: Tiedot säilyvät asioinnissa useita vuosia. Hakemuksen voi myös tulostaa ja tallentaa itselleen pdf-muotoisena.

Hakemukseen täytetään myös järjestömme henkilöiden palkkatietoja. Näkyvätkö palkkatiedot kaikille verkkoasiointia käyttäville pää- ja peruskäyttäjille?
V: Hakemuksen Talousarvio-osion tiedot näkyvät verkkoasioinnissa vain nimenkirjoitusoikeudellisille pääkäyttäjille. Näin varmistetaan, etteivät henkilötietolain mukaan salassa pidettävät tiedot välity eteenpäin. 

Voinko kopioida tekstiä tai lukuja verkkoasiointiin esimerkiksi Wordista tai Excelistä?
V: Kyllä, verkkoasioinnin lomakekenttiin voi liittää muista ohjelmistoista kopioitua tietoa.

Millä selaimella verkkoasiointi toimii?
V:  Verkkoasiointi toimii kaikilla yleisillä verkkoselaimilla. Mikäli selainkohtaisia ongelmia esiintyy, suosittelemme päivittämään selaimen uusimpaan versioon.

Avustusten hakeminen

Aiemmin hakemuksen liitteenä on pitänyt lähettää järjestön edellisen vuoden toimintakertomus ja tilinpäätös. Nyt näitä liitteitä ei enää pyydetä?
V: Mainitut liitteet toimitetaan RAY:lle avustuksen vuosiselvityksen yhteydessä. Mikäli tietoja tarvitaan RAY:lla hakemuksen käsittelyssä, lähetämme niistä järjestölle erillisen lisätietopyynnön.

Pitääkö hakemuksen Yhteistyökumppanit osiota varten pyytää aiesopimus kaikilta toimijoilta, joiden ohjausryhmässä olemme, tai joiden kanssa teemme silloin tällöin yhteistyötä? Näin laskettuna pitäisi lähettää kymmeniä sopimuksia?
V: Pyydä sopimus vain niiltä tahoilta joiden kanssa teette arjen konkreettista yhteistyötä toiminnan toteuttamiseksi (HUOM ei ostopalvelusta).

Minne liitämme sopeutumisvalmennustoiminnan kurssikohtaiset ohjelmat ja budjetit?
V: Kuvaa kurssien sisältö ja kulut avustushakemuksen osioon 2. - Toiminnan sisältö ja toteutus. Näin liitetiedostoja ei enää tarvita.

Tuleeko järjestön liittää hakemuksen liitteeksi erillinen projekti- tai toimintasuunnitelma?
V: Erillistä liitettä ei tarvita, eikä sitä voi hakemuksen yhteyteen liittää. Kaikkiin hakemuksen kysymyksiin vastaaminen riittää. Järjestö voi halutessaan tehdä omaan käyttöönsä erillisen projekti- tai toimintasuunnitelman.

Mistä näen hakulomakkeiden kysymykset ennen verkkoasiointiin rekisteröitymistä?
V: Löydät hakemuksen täyttöohjeen verkkosivujemme aineistopankista -> Hakeminen -> Ohjeet-kansiosta.

Miten pääsen muuttamaan hakusummaa verkkolomakkeen talousarviossa, kyseinen kohta ei ole talousarviolomakkeella aktiivinen kenttä?
V: Haettava summa täytetään hakulomakkeen alkuun Perustiedot-osaan. Summaa voi muuttaa siellä.

Mistä näen ketkä ovat rekisteröityneet yhdistyksemme pääkäyttäjiksi ja peruskäyttäjiksi?
V:Verkkoasiointiin on luotu tätä tarkoitusta varten Käyttäjähallinta–osio. Löydät sen verkkoasioinnin sivuilta, sinisestä palkista ylävalikosta.

Miten löydän keskeneräisenä tallennetun hakemuslomakkeen?
V: Löydät sen verkkoasioinnin etusivulta otsikon Tehtävät alta.

Milloin jatkohankkeiden hakuaika avautuu?
V: 15.8. klo 12.

Avustushakemuksen sisältöön liittyviin kysymyksiin saat apua puhelimitse päivystysnumerosta hakuaikana arkisin klo 9-11 ja 12-15 050 308 9535 . Voit tarvittaessa ottaa yhteyttä myös avustusvalmistelijaasi.

Teknisiin ongelmiin törmätessäsi lähetä meille kuvaus ongelmasta (mielellään myös kuvakaappaus ruudulla näkyvästä ongelmatilanteesta) sähköpostitse osoitteeseen asiointituki@ray.fi, pyrimme vastaamaan viestiisi mahdollisimman pian.

Tutustuthan ennen avustusten hakemista seuraaviin verkkosivujemme www.ray.fi/avustukset aineistopankista löytyviin ohjeisiin:
- Hakuopas
- Hakemuksen täyttöohje (ohjeet hakulomakkeen täyttämiseen myös verkkoasioinnissa lomakkeen kunkin kysymyksen kohdalta).
- RAY:n avustustoiminnan linjaukset 2016-2019
- Toimeenpanosuunnitelma 2017
- Avustamisen periaatteita ja kriteerejä

 

Verkkoasioinnin käyttäjäroolit - pääkäyttäjäksi vai peruskäyttäjäksi?

Monta pääkäyttäjää järjestöllä voi olla verkkoasioinnissa?
V: pääkäyttäjien tai peruskäyttäjien määrää ei ole rajoitettu.

Pitääkö järjestöllä olla useita pääkäyttäjiä?
V: Mikäli mahdollista, suosittelisimme että järjestöllä on ainakin kaksi pääkäyttäjää sairaustapauksien ja vastaavien varalta. Pääkäyttäjien määrä kannattaa kuitenkin rajata muutamaan järjestön avainhenkilöön. Vain nimenkirjoitusoikeudellinen pääkäyttäjä voi lähettää hakemuksia ja raportteja RAY:lle.

Järjestömme on rekisteröity verkkoasiointiin, mutta tarvitsemme myös toisen pääkäyttäjän. Mistä pääsemme rekisteröitymään pääkäyttäjäksi?
V: Pääkäyttäjäksi rekisteröidytään osoitteessa https://asiointi.ray.fi. Katso ohjevideo.

Voiko kuka tahansa järjestössä työskentelevä rekisteröityä verkkoasioinnin käyttäjäksi?
V: Järjestön pääkäyttäjä kutsuu järjestön työntekijät verkkoasioinnin peruskäyttäjäksi. Jos koet, että tarvitset työssäsi verkkoasiointia, ota yhteys järjestösi pääkäyttäjään.

Miten pääkäyttäjä eroaa peruskäyttäjästä?
V: Peruskäyttäjätunnus antaa oikeuden lomakkeiden täyttämiseen ja tietojen katsomiseen järjestelmässä (poikkeuksena palkkatiedot). Peruskäyttäjä ei voi lähettää lomakkeita RAY:lle, vaan siihen vaaditaan pääkäyttäjätunnus ja järjestön nimenkirjoitusoikeudet.

Olen verkkoasioinnin peruskäyttäjä, mutta huomasimme, että tarvitsisin kuitenkin pääkäyttäjäoikeudet, miten muutos tehdään?
V: Järjestönne pääkäyttäjä voi tehdä muutoksen verkkoasioinnin Käyttäjähallinta-osiossa. Hänen tulee poistaa sinut peruskäyttäjien joukosta, jonka jälkeen voit rekisteröityä pääkäyttäjäksi sivulla https://asiointi.ray.fi. Tarvitset rekisteröintiin henkilökohtaiset verkkopankkitunnuksesi. Katso ohje pääkäyttäjäksi rekisteröitymiseen täältä.

Pääsemmekö muuttamaan antamiamme tietoja järjestelmään, jos muutoksia tulee esimerkiksi vastuuhenkilöiden tietoihin?
V: Pääkäyttäjä voi poistaa ja lisätä peruskäyttäjiä ja pääkäyttäjiä verkkopalvelun Käyttäjähallinta –osiossa.

Toiminnanjohtajamme vaihtui. Hän on järjestelmän ainoa pääkäyttäjä. Miten toimimme, jotta saamme verkkoasiointiin korjattua uuden pääkäyttäjän?
V: Lähetä meille aiheesta sähköpostia osoitteeseen asiointituki@ray.fi. Pääkäyttäjiä kannattaa olla ainakin kaksi, jolloin toinen pääkäyttäjistä voi hallinnoida järjestön käyttäjien tietoja esimerkiksi sairaus- tai muiden äkillisten tapahtumien.

Kirjautuessani järjestelmään pääkäyttäjänä, merkitsin itselleni väärän sähköpostiosoitteen. Miten voin korjata sen?
V: Poista tietosi järjestelmästä Käyttäjähallinta –osiossa ja rekisteröidy uudestaan pääkäyttäjäksi. Tarvittaessa voit lähettää meille aiheesta sähköpostia osoitteeseen asiointituki@ray.fi.

Järjestön pääkäyttäjä on lähettänyt minulle rekisteröintikutsun peruskäyttäjäksi, mutta sähköpostiosoitteeni on ollut väärä. Miten pääsen muuttamaan sähköpostiosoitteen?
V: Pyydä pääkäyttäjää lähettämään sinulle uusi kutsu, jossa tieto on korjattuna.

Olen hukannut järjestelmän salasanan? Mistä saan uuden salasanan?
V: Verkkoasioinnin etusivulta Kirjaudu sisään –painikkeen alta löydät linkin, jonka avulla pääset vaihtamaan unohtuneen salasanan.